Historie odívání a svatebních šatů
Ve všech vývojových obdobích bylo odívání považováno za základní projev kultury národa. Oděv neplnil jen ochranné funkce, ale stal se také symbolem postavení jednotlivce. Hlavní hybnou silou neustále měnit šatník je „Móda“ a ne jen v běžném životě, ale i trendy ve svatebních a společenských šatech se mění s postupem a vývojem nových trendů, ale i materiálu. Móda je prostředkem pro uplatnění lidské touhy a potřeby vidět a mít kolem sebe krásno. Čím kulturnější bude společnost, tím náročnější budou i požadavky na kvalitní, elegantní módu.
Pokusíme se Vám v krátkosti přiblížit některé módní trendy, které se více či méně stále opakují.
Románské období
Typickým znakem ženského oděvu bylo vrstvení. Ženy vyšší společenské třídy si na sebe oblékaly v přesném pořadí několikerý oděv. Základem byla opět tunika až na zem, na ní navazovala vrchní tunika o něco kratší než ta spodní a její rukávy se rozšiřovaly do tvaru kalicha nebo volných cípů. Okraje rukávů byly zdobené ornamenty stejně jako okraje sukně. Oděv se řídil přísnou katolickou morálkou a ukrýval celou postavu. Ve středověku se vdaná žena od svobodné dívky odlišovala úpravou hlavy. Vdané ženy nosily vlasy zakryté šátkem nebo závojem. Svobodné dívky nosily vlasy nezakryté. Bohaté dívky si vlasy zdobily obroučkami a čelenkami.
Gotika
Ženský oděv tvořil i nadále jednoduchý spodní oděv a přes něj dlouhý řasnatý plášť. Ve 14. století se objevovaly výstřihy. Oděv se s vrchní tunikou cotte, která měla rozšířené rukávy, vytvářel dojem svatosti a čistoty člověka. U žen byly k rukávům připojené dlouhé pásy tzv. pachy. Ženy se také stávaly středem společenského dění a to podnítilo i rozvoj oblečení. Jejich šaty byly prodloužené do vlečky a rukávy obvykle sahaly až k zemi. Oděvy doplňovaly volné pláště, u kterých se poprvé objevuje límec. Často se používaly závoje, které se většinou upevňovaly na špičku klobouku. V gotice začíná móda v pravém slova smyslu, jako ji chápeme dnes. Některé prvky Gotické mody se používají dodnes právě na svatebních šatech.
Renesance
U ženského oděvu se poprvé objevil korzet, který spoutává hrudník a zužuje pas. Sukně byly širší, vyztužené spodničkami a kovovou obručí. Živůtek vedle bohatého krajkového okruží zdobil typický křížek, který byl symbolem víry a bohatství. Šlechetné ženy je měly zdobené drahokamy a perlami. Pro dvorní módu byl charakteristický i dvojí oděv – spodní brokátový s úzkým dlouhým rukávem a svrchní sametový s krátkým vycpávaným rukávem. Podle šatů se žena přiřazovala k příslušné aristokratické třídě. Prvky jako je vyšívaný korzet, kovová obruč v sukni se hojně objevil na šatech v 90.letech minulého století.
Baroko
Šat tvořila sukně a živůtek vyztužený kosticemi. Jeho linii vytvářela šněrovačka s velkým dekoltem. I ženský oděv byl velmi složitý a dekorativní. Šil se z brokátu a lyonského hedvábí
Rokoko
Pro rokoko je typické sevření ženského těla do korzetů a krinolín. Korzet sahá do podpaží, živůtek je prodloužen do špičky a doplněn hlubokým výstřihem. Krinolína je po stranách rozšířená, vzadu a vpředu zploštělá. Sukni zdobily kaskády krajek, stuh, kokard a květiny. Inspiraci dámy hledaly v dekorativní výzdobě salónů a fasád. V této době je Móda rozmarná a ve všech směrech přehnaná.
Na přelomu 18. až 19. Století se v Anglii objevila nová móda tak zvaný Empír.
Empír
Typické pro tuto módu je vliv antickým uměním, které se projevilo v uvolněnosti a splývavosti ženského oděvu s vysokým pasem a velkou dekoltáží, kterou zahaloval šátek. Volný ženský oděv si udržuje dlouhé splývavé záhyby s postupným odstraněním vlečky. V dalších letech se postupně zkracuje sukně a odhalují se boty, po roce 1810 i kotníky.
Dalším módním stylem bylo období tzv. Biedermeieru. Charakterizoval ji styl vídeňských měšťanů, proto ztrácela na honosnosti. V 50. letech 19. století začalo období „Druhého rokoka“. Pro dámy je typické zdobit se, být okázalé a nosit co nejsložitější šaty, ukázat míru svého bohatství. Na rozdíl od biedermeieru přestávají být pouhými hospodyňkami, nýbrž zaujímají přední místo ve společnosti. Jejich oděvy bývají většinou vyráběny na míru v módních salonech, s čímž úzce souvisí osoba Charlese Fredericka Wortha a vznik Haute couture. Dvěma hlavními centry pro módu druhého rokoka jsou Anglie a Francie. Šaty z obou zemí jsou elegantní, se smyslem pro detail, avšak anglická móda jim dodává na rozdíl od francouzské na praktičnosti, pohodlnosti.
Rok 1900 – módní vzhled
Typické pro tento rok a přelom století byl korzet, který stahoval žaludek. Bohatě zdobený živůtek, široké nadýchané rukávy, které byly zúžené na předloktí. Vysoký vyšívaný límeček (obojek). Dlouhé vlečky a rukavice. Klobouky s širokou krempou.
Rok 1910 – módní trend
Opouští se od korzetů a vrací se k Empírovému střihu. Byli vidět něžně ramínka. Rukávy byli nošené krátké nebo střižené u lokte. Nosily se i krajkové klobouky, přičemž krajka byla dosti složitá.
Rok 1920 – módní trend
Výrazně se zkrátila délka sukně až ke kolenům. Šaty jsou rovného a vzdušného stylu. Zdobené krajkou. Nosí se většinou krátký rukáv doplněný dlouhými rukavicemi. V módě je i dlouhý závoj připevněný okázalou čelenkou, většinou zdobenou růžnými drahokamy.
Rok 1930 – módní trendy
Šaty se opět prodlužují a zjednodušuje se i linie střihu. Zvýrazňuje se opět štíhlý pas. Vrací se dlouhý nabíraný rukáv od loktu k zápěstí zúžený. Šaty mají většinou výstřih až ke krku s malým stojáčkem. Sukně má lehký náznak vlečky.
Rok 1940 – módní trendy
Šaty mají podtrhovat ženskost, pas je zvýrazněn, živůtek nařasen u dekoltu. Krátké nadýchané rukávy ale opět podpořeny krátkými rukavičkami. Sukně je dlouhá a nabíraná.
Rok 1950 – módní trendy
Šaty jsou velmi ženské. Polodlouhá nabíraná kolová sukně, podpořená nabíranou spodničkou. Šaty mají vece variant. Může se zde objevit na příklad, krajkový živůtek a dlouhým rukávem a stojáčkem zapínající se na knoflíčky. Závoj je velmi bohatý a vrstvený, stejně jako sukně. V posledních letech se tento styl hodně vrací i do nynější doby.
Rok 1960 – módní trendy
Opět se šatům zvedá pas, ale tentokrát se zachovává linie štíhlého pasu. Sukně se opět prodlužuje, k šatům je přidávána vlečka. Dekolt je rovného střihu, částečně halí i ramena. Většinou bývá zdobený krajkou. Nezbytným doplňkem jsou dlouhé rukavice a často i klobouček zvaný Toka.
Rok 1970 – módní trendy
Se sedmdesátými léty se do módy vrací volný uvolněný střih. Šaty jsou střiženy většinou pod prsy, se zdobeným živůtkem. Rukávy jsou úzké, tříčtvrteční od loktu se rozšiřují, kraje můžou být zdobené krajkou či ornamenty. Tento střih šatů je hodně inspirován prvky z Románské doby, jen se používají vzdušnější materiály. Hlava je většinou zdobená květinovým věnečkem a závojem.
Rok 1980 – Módní trendy
Trend v téhle době je hodně okázalý. Šaty jsou inspirované jak renesancí, rokokem ale částečně i barokem. Od každého trochu. Do módy se opět dostává živůtek, zdobený a vyšívaný krajkou či kamínky. Rukávy jsou většinou krátké a hodně nadýchané. Vrací se i obruč v sukních a ozdobné rukavičky.
Rok 1990 – Módní trendy
V následujících letech se střih opět zjednodušuje a sází se na jednoduchou linii. Dekolt je odhalenější a ramínka jsou úzká. Sukně je dlouhá, áčkového střihu vzadu prodloužený do vlečky. Jako doplněk jsou opět dlouhé rukavice.
Rok 2000 – Módní trendy
Do módy se vrací korzety, s odhalenýma rameny. Korzety jsou různě zdobeny krajkou, ale i důmyslným řasením nebo kamínky. Sukně je dlouhá a nadýchaná. Spousta žen upouští od závoje, hlavu většinou zdobí štrasová tiára.
Rok 2010 – Módní trend
Převládá romantický styl šatů. Který zvýrazní ženskou postavu. Setkáváme se tu, snad se všemi možnými kombinacemi, oděvních stylů.
Jaký rok bude 2020 a jeho módní trendy?
To je hrozně složitá otázka, pokud by na ní někdo znal jednoznačnou odpověď, měl by vyhráno. Každopádně v dnešní době, je možná nejdůležitější si na Váš den „D“ vybrat takové šaty, které nejlépe podtrhnou vaší osobnost a zdůrazní vaší ženskou krásu. Spousta krásných nevěst, je pak nešťastných jen proto, že v jejich svatebním salónu jim nedokázaly upřímně poradit. Proto bych Vám ráda poradila.
Máme několik základních tipů postav.
Přesýpací hodiny
Tato postava opticky připomíná již zmíněné přesýpací hodiny. To znamená široká ramena a široké boky. Pro tuto postavu se nejlépe hodí šaty, které budou „áčkového“ střihu nebo i rovný střih šatů bude postavě slušet. Vyvarovala bych se nadýchaných rukávů a sukní. Ty by naopak, postavě uškodily a udělají opticky výraznější.
Vysoká a hubená
Již z názvu je patrné, že postava bude velmi vysoká a štíhlá. Tato postava si může dovolit takřka kterýkoli střih šatů. Jen bych se vyvarovala Empírového střihu šatů (šaty střižené pod prsy) jelikož tento střih postavu opticky ještě více prodlouží.
Jablko
Lidé s tímto tipem postavy mají většinou širší ramena a pouze letmý náznak pasu. Nohy mají zase většinou velice štíhlé. Proto bych i volila, tuto přednost prodat a šaty preferovala kratší. Tato postava si může k dokonalosti pomoci i korzetem, který jí zvýrazní pas.
Hruška
Tato postava opticky připomíná již zmíněný plod. Lidé s touto postavou mají úzká ramena a širší boky. Proto bych volila takové šaty, které zakryjí nedostatky a odhalí přednosti. To znamená, volit střih šatů korzetového střihu se širokou sukní. Sukně může být i krátká.
Drobná postava
Tato nevěsta může volit ze široké škály střihů a modelů. V první řadě bych doporučila „empírový střih“ postavu opticky prodlouží a v kombinaci s botou na vysokém podpatku, bude postava vypadat vyšší.
Plná postava
Tato osoba bude tak zvaně „krev a mlíko“ Proto bych volila šaty takové, aby se co nejvíce zvýraznila tato ženskost postavy. Musíme ale dbát na to, aby nevěsta byla stále okouzlující. Tudíž bych rozhodně nedoporučila odkrytá ramena ani korzet nevypadá moc dobře, jelikož většinou nesedí úplně dokonale a v důsledku toho, většinou tyto přednosti přetékají. Tato postava se nemusí bát ani toho, jít do kratších střihů šatů. Takové ve stylu alá léta padesátá, působí velice žensky a nositelkám velice sluší.